Apstraktna reproduktivna kao produktivna umjetnost

Fotografija s promocije na Muzičkoj akademiji u Zagrebu

Mirna Rudan Lisak author

Piše: dr.art. Mirna Rudan Lisak

Doktorica umjetnosti, savjetnica u Uredu za kulturu Grada Zagreba, stipendistica Vlade Francuske Republike, autorica triju knjiga i niza eseja o kulturi i umjetnosti (objavljenih u Forumu, Vijencu, Riječima, Večernjem listu i Telegramu), od kojih je dio preveden i objavljen u inozemstvu. Članica uredništva časopisa „Riječi“ te počasna članica i glavna urednica Hrvatskog društva „Aleksandar Skrjabin“.

srp 25, 2020

Prva autorska knjiga o Skrjabinu u Hrvatskoj

Knjiga eseja Apstraktna reproduktivna kao produktivna umjetnost: Kromatske fantazije skladatelja Aleksandra Skrjabina, slikara Alekseja Javljenskoga i pijanista Ive Pogorelića rezultat je interdisciplinarnog istraživanja do tada međusobno nepovezanih umjetnika kako bi se ostvario dijalog između dviju grana umjetnosti – slikarstva i muzike, ali i produktivne i reproduktivne umjetničke prakse. Apstraktna reproduktivna umjetnost novost je u terminologiji iz područja umjetnosti, a riječ je o umjetničkoj reprodukciji kojom se originalno djelo izvodi tako da postane posve neprepoznatljivo, unatoč tomu što je u cijelosti nepromijenjeno. Pojam je proizišao iz potrage za odgovorom na pitanje može li se i kada reproduktivna umjetnost smatrati produktivnom umjetnošću, o čemu sam u uvodu napisala: “Dva moderna produktivna i jedan suvremeni reproduktivni umjetnik – na prvi pogled nema ničega zajedničkoga u djelima skladatelja Aleksandra Skrjabina, slikara Alekseja Javljenskoga i pijanista Ive Pogorelića. No u trenutku kada se odabranoj temi pristupi multidisciplinarno, percepcija prestaje biti uvjetovana jednim apsolutnim centrom pa sve perspektive postaju otvorene i bogate mogućnostima, a novi odnosi i veze uspostavljaju se u mašti jednako kao i na promatranju. Tada se prošlost, sadašnjost i budućnost prožimaju, stoga ništa više nije prepreka za sjedinjenje različitih epoha i grana umjetnosti kako bi se ostvario znanstveno-analitički kontrapunkt između triju naizgled neovisnih, a opet duboko povezanih eseja, čiji je cilj razjasniti suvremene tendencije u umjetnosti, ali i pronaći odgovor na pitanje može li se i kada reproduktivna umjetnost smatrati produktivnom umjetnošću.”

PROF. LJUBOMIR GAŠPAROVIĆ, PIJANIST: „Knjigu Mirne Rudan Lisak pročitao sam s velikim zanimanjem. Danas, naime, ima vrlo malo ljudi koji imaju originalnu ideju, a premda bi doktori znanosti ili umjetnosti za svoje teze trebali imati originalne ideje, većinom je riječ o preuzetima koje se onda dorađuju novim istraživanjima. Ideja dr. Rudan Lisak posve je originalna i vrlo zanimljiva.“

Promocija na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu

Uz mene, knjigu su na Muzičkoj akademiji u Zagrebu predstavili urednik Andrija Tunjić, prof. Zlatko Kauzlarić Atač (slikar) i prof. Ljubomir Gašparović (glazbenik), dok je nazočne pozdravila gđa. Đurđica Vuković, predsjednica Matice hrvatske Sisak. Govor prof. Atača objavljen je u časopisu Riječi, a kako sam istraživanjem htjela dokazati da reproduktivni umjetnici poput produktivnih mogu ostvariti neprepoznatljivost originala, prof. Gašparović odsvirao je Skrjabinovu kompoziciju Feuillet d’album, op. 58, dva puta – na početku i na kraju promocije – kako bi pokazao da se ista skladba može svirati toliko originalno da će se stvoriti dojam kao da je riječ o posve različitim djelima. Uz Skrjabinovu muziku, za promociju je elektronsku glazbu skladao Robert Selimović, a slušali smo je prilikom ulaska u dvoranu te kao pratnju mojem video-radu Muzički ikonostas slikara ALekseja Javljenskoga.

Godine rada i truda dovele su do objavljivanja knjige

Prof. Gašparović svira Skrjabinovu skladbu Feuillet d’album op. 58

Urednik Andrija Tunjić govori o mojem radu

Prof. Zlatko Kauzlarić Atač bio je recenzent likovne dionice, dok je recenzent muzičke dionice bio prof. Bogdan Gagić

Pogorelićeve interpretacije uspoređujem s Picassovim slikarstvom

Prof. Gašparović jednako je zanimljivo i svirao i govorio

Predstavljam svoj rad

Prof. Gašparović još jednom svira istu Skrjabinovu skladbu na posve različit način

Hvala svima na dolasku!

Posveta dragim prijateljima i poslovnim suradnicima

Zahvale ljudima i institucijama koje su mi pružile podršku, a knjigu sam posvetila svojoj majci Tatjani Valić Rudan koja je bila pijanistica

Nema veselja bez obitelji i prijatelja – knjigu u ruci drži Robert Selimović, autor praizvedene elektronske glazbe

Blog-Promocija-plakat

Od knjige do osnutka Skrjabinovog društva

Prvi je knjigu kupio naš proslavljeni pijanist Ivo Pogorelić, a istaknuta je na službenoj web-stranici Alexej von Jawlensky-Archiva S.A. iz Locarna (Švicarska). Čuva se u Knjižnicama grada Zagreba, Knjižnici Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, Alexej von Jawlensky-Archivu S.A. u Locarnu (Švicarska), Memorijalnom muzeju A. N. Skrjabina u Moskvi (Rusija), Muzeju grada Wiesbadena (Njemačka) i Muzeju Norton Simon u Pasadeni (SAD). Nakon što je knjigu primijetio Aleksandar Serafimovič Skrjabin, potomak obitelji slavnog skladatelja, odazvala sam se pozivu Memorijalnog muzeja A. N. Skrjabina te 2018. predstavila svoje djelo u Moskvi (Rusija), u okviru obilježavanja 100. obljetnice osnutka Muzeja. Tada je esej o mističnom akordu preveden i objavljen na ruskom, a umrežavanje profesionalaca dviju zemalja dovelo je do osnutka Hrvatskog društva Aleksandar Skrjabin.

Prvi je knjigu kupio naš proslavljeni pijanist Ivo Pogorelić

Blog-Promocija-plakat

Prvi je knjigu kupio naš proslavljeni pijanist Ivo Pogorelić

Od knjige do osnutka Skrjabinovog društva

Prvi je knjigu kupio naš proslavljeni pijanist Ivo Pogorelić, a istaknuta je na službenoj web-stranici Alexej von Jawlensky-Archiva S.A. iz Locarna (Švicarska). Čuva se u Knjižnicama grada Zagreba, Knjižnici Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, Alexej von Jawlensky-Archivu S.A. u Locarnu (Švicarska), Memorijalnom muzeju A. N. Skrjabina u Moskvi (Rusija), Muzeju grada Wiesbadena (Njemačka) i Muzeju Norton Simon u Pasadeni (SAD). Nakon što je knjigu primijetio Aleksandar Serafimovič Skrjabin, potomak obitelji slavnog skladatelja, odazvala sam se pozivu Memorijalnog muzeja A. N. Skrjabina te 2018. predstavila svoje djelo u Moskvi (Rusija), u okviru obilježavanja 100. obljetnice osnutka Muzeja. Tada je esej o mističnom akordu preveden i objavljen na ruskom, a umrežavanje profesionalaca dviju zemalja dovelo je do osnutka Hrvatskog društva Aleksandar Skrjabin.

Možda će Vas također zanimati…

Pin It on Pinterest

Share This